از این پس صورت حساب فروش الکترونیک خود را به طور مستقیم از طریق نرم افزار منطق به سامانه مودیان ارسال کنید.
دیگر دغدغه ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان را نداشته باشید. زیر امکان اتصال به سامانه مودیان نرم افزار حسابداری منطق این امکان را برای شما کاربران گرانقدر فراهم می کند تا به راحتی صورتحساب الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

جهت خرید این زیر امکان با شماره تماس واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

مقدمه

مطابق قانون نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب مهر ماه سال ۱۳۹۸ مودیان از این پس وظایف جدیدی در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور برعهده دارند. برای کاربران شبیه سازان منطق، انجام برخی از این وظایف نیاز به تهیه زیر امکان جدید جهت اتصال نرم افزار منطق به سامانه مودیان می باشد بستر نرم افزاری و مستندات لازم برای اتصال به سامانه مودیان، با تاخیر زیاد و به صورت بسیار ناقص (به خصوص در زمینه مستندات) در انتهای سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه شد. قاعدتا اجرایی کردن چنین سیستمی، حتی اگر تعریف و پیاده سازی و مستندات قابل دفاعی داشته باشد، نیازمند یک دوره آزمایشی با شرکت تعدادی از مودیان به صورت پایلوت و پس از آن اجرای فاز رفع اشکالات سیستمی و راهبردی بود، که طبیعتا چنین فرآیندی انجام نشده است و کماکان این قانون نیازمند اصلاح و در ابتدای راه خود می باشد.
با این همه گروه توسعه نرم افزار حسابداری، مالی شبیه سازان منطق، طبق درخواست و نیاز شما مشتریان گرامی در صدد فراهم کردن امکاناتی برای ارتباط با سامانه مودیان و ارسال صورتحساب ها مطابق دستورالعمل های کنونی گردید. با اینکه حداکثر تلاش برای ایجاد مجموعه امکاناتی منسجم و قابل اطمینان بکار رفته است اما حتما، تحت تاثیر عوامل گوناگون، من جمله تغییرات ناگزیری که در آینده در سامانه مودیان برای رفع اشکالات موجود داده خواهد شد، در آیندهی بسیار نزدیک تغییرات اساسی در آنچه هم اکنون ارائه شده است خواهیم داشت. بدیهی است که این موارد از جانب سازمان امور مالیاتی بوده و این امکان در نرم افزار منطق با بخشنامه های جدید دست خوش تغییر و در نهایت به صورت مدون در این زمینه جهت سهولت استفاده شما کاربران گرامی آپدیت ارائه می شود .

اقدامات لازم برای صورتحساب الکترونیکی
۱-ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی از طریق سامانه tax.gov.ir
2-دریافت گواهی امضا الکترونیکی از سامانه Gica.ir
3-دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
۴-دریافت شناسه کالا ها و خدمات
۵-ارسال صورتحساب الکترونیکی


۱- ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی:
ابتدا به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان مالیاتی به نشانی tax.gov.ir جهت ثبت نام مراجعه کنید، بدیهی است که آن دسته از کاربران حقوقی و حقیقی که مودی سامانه مالیاتی بوده اند در این سایت قبلاً ثبت نام کرده اند و نیازی به این مرحله نمی باشد.


۲- ثبت نام و دریافت امضا الکترونیکی:
ورود به سامانه صدور گواهی الکترونیکی به نشانی Gica.ir جهت گواهی امضا الکترونیکی و مهر سازمانی برای مراحل بعدی در این مرحله تمامی فایل های آموزشی مربوط به دریافت گواهی در سایت ذکر شده قرار داده شده است. شما باید در این مرحله پس از ثبت نام و مراجعه به دفتر پیشخوان مجموعه فایل های CSR را دریافت نمایید که شامل “زوج کلید خصوصی و عمومی” می باشد فایل این دو کلید با عناوین publickey.txt و privatekey.txt را باید در مراحل بعدی جهت ادامه داشته باشید.

۳- بارگذاری امضا الکترونیکی در کارپوشه و دریافت شناسه یکتا:
ابتدا وارد درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی tax.gov.ir شوید در صفحه اصلی سایت وارد گزینه ورود به کار پوشه شوید.

(آدرس دامنه تستی جهت دریافت شناسه حافظه مالیاتی یکتا به صورت تستی sandboxrc.tax.gov.ir می باشد که جهت ارسال تستی از منطق باید از این دامنه به صورت مجزا شناسه تستی را برای مراحل بعد دریافت نمایید. )

در صفحه جدید از قسمت عملیات گزینه ورود به پرونده را انتخاب نمایید.

در صفحه سایت سامانه مودیان از قسمت عضویت، گزینه شناسه یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کرده و گزینه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کنید.

در مرحله بعد گزینه توسط مودی را انتخاب نمایید و گزینه بعدی را کلیک کنید.

در مرحله بعدی از قسمت علامت گیره فایل کلید عمومی که با عنوان publickey.txt از دفتر پیشخوان دریافت کرده اید را بارگذاری نمایید.

در صفحه بعدی اطلاعات مربوط به محل فعالیت و سکونت درج شده را کنترل و در صورت تایید گزینه بعدی را بزنید.

در صفحه جدید اطلاعات ابزار پرداخت های درج شده را کنترل و در صورت تایید گزینه بعدی را بزنید. (این مرحله اختیاری می باشد)

 در مرحله بعدی اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی درج شده را کنترل و در صورت تایید بعدی را بزنید. (این مرحله اختیاری می باشد)

در صفحه بعدی کلیه اطلاعات ثبت شده را کنترل و در صورت تایید گزینه اتمام را انتخاب نمایید.

پس از طی مراحل مذکور شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما صادر می گردد. این شناسه را برای ورود به نرم افزار حسابداری منطق یادداشت نمایید.

نکته: در صورت نیاز به سامانه تستی تمامی مراحل را باید برای شناسه تستی به صورت مجزا طبق توضیحات اولیه طی کنید.

۴- دریافت شناسه کالا و خدمات

در حال حاضر ۲ نوع شناسه کالا و خدمات وجود دارد:

  1. شناسه عمومی کالا و خدمات
  2. شناسه اختصاصی کالا و خدمات

شناسه کالا و خدماتی که به صورت عمومی برای گروه های کالایی / خدمات مشابه صادر می گردد.

  1. در حال حاضر برای دریافت شناسه عمومی کالا ها و خدماتی که قبلا برای آن شناسه صادر شده است

می توانید به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه و شناسه کالا و خدمات خود را دریافت کنید.

در حال حاضر برای راحتی شما کاربران از خود تنظیمات سامانه مودیان هم گزینه دانلود در کنار بارگزاری فایل قرار داده شده که شما را مستقیم به سایت فوق هدایت می کند.

نکته مهم : در حال حاضر از شناسه عمومی برای صدور صورتحساب الکترونیکی می توان استفاده کرد.

روش دریافت فایل شناسه عمومی کالا و خدمات ابتدا وارد سایت ذکر شده در بالا شوید.

سپس با انتخاب گزینه مورد نظر خود که شناسه کالا، خدمات یا هر دو می باشد نوع خروجی خود را برای دریافت فایل اکسل بر روی CSV قرار دهید سپس با وارد کردن کد کپچا اعتبار سنجی سایت  بر روی گزینه دریافت فایل کلید کنید تا فایل اکسل بارگیری شود.

۲- در صورت عدم صدور شناسه برای کالاها و خدمات مورد استفاده شما می توانید با مراجعه به سامانه جامع تجارت به نشانی  ntsw.ir نسبت به دریافت شناسه اقدام نمایید.

فایل اکسل به دست آمده در سایت را برای بارگذاری در منطق نگهداری نمایید.

۵- ارسال صورتحساب الکترونیکی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ۳ روش اصلی وجود دارد :

  1. ارسال مستقیم توسط مودی ( نرم افزار حسابداری منطق )
  2. ارسال توسط شرکت های معتمد
  3. ارسال توسط سامانه های دولتی

در حال حاضر روش مستقیم توسط مودی از طریق زیر امکان سامانه مودیان برای کاربران فراهم شده در ادامه چشم اندازی داریم تا از طریق معتمد هم کاربران بتواند صورت حساب خود را ارسال نمایند.

بدیهی است که ارسال به روش مستقیم راحت ترین و سریع ترین راه برای ارسال صورت حساب های الکترونیکی شما می باشد.

نحوه تنظیمات و ارسال صورت حساب الکترونیک توسط نرم افزار حسابداری منطق:

نسخه ویندوز شما برای استفاده از این زیر امکان باید ۱۰ یا ۱۱ باشد

در قدم اول ابتدا نرم افزار خود را باید به آخرین نسخه از طریق خود نرم افزار یا سایت منطق به بروز کنید.

نکته: توجه نمایید تنظیمات اولیه صرفاً بر روی سیستمی که شما این زیر امکان را برای قفل آن خریداری و فعال کردید قابل دسترسی و تنطیم می باشد.

حال بر روی همان سیستم مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا از لینک مستقیم زیر آخرین نسخه فرم ورک مورد نیاز جهت پیش نیاز اتصال سامانه مودیان را از سایت ماکروسافت دانلود و نصب نمایید.

بعد از طی مراحل بالا اطمینان حاصل کنید که پوشه Tax در کنار فایل اجرایی منطق شما می باشد.

ابتدا در سیستمی که این زیر امکان فعال شده در نرم افزار از منو حسابداری وارد زیر منو سامانه مودیان شوید، سپس با انتخاب گزینه تنظیمات وارد بخش تنظیمات سامانه مودیان می شوید.

سپس در پنجره جدید باز شده شناسه یکتا حافظه مالیاتی شش رقمی خود که در مرحله ۳  از سایت امور مالیاتی دریافت نموده اید را در این مرحله وارد نمایید.

سپس با فشردن سه نقطه در کنار گزینه کلید خصوصی مسیر فایل کلید خصوصی ای که در مرحله ۲ از سایت و دفتر پیشخوان به عنوان امضا دیجیتال دریافت کرده اید را با نام privatekey.txt انتخاب و بارگذاری نمایید.

سپس با قرار دادن نوع اتصال، بر روی دامنه اصلی یا تستی بر حسب نیاز و شناسه ای که دریافت کرده اید. گزینه ذخیره را برای تنظیم نهایی انتخاب نمایید.

سپس با قرار دادن نوع اتصال، بر روی دامنه اصلی یا تستی بر حسب نیاز و شناسه ای که دریافت کرده اید. گزینه ذخیره را برای تنظیم نهایی انتخاب نمایید.

نکته: حتما به خاطر داشته باشید بعد از انتخاب گزینه ذخیره یک بار پنجره فوق را بسته و مجدد باز نمایید تا تنظیمات به درستی اعمال شود.

نکته: جهت تست اتصال با انتخاب گزینه تست اتصال در صورت تایید اتصال شما، پیغام زیر با استعلام شناسه ملی شرکت نشان داده می شود.

تذکر: در ابتدای امر برای بررسی سامانه، پیشنهاد ما این است که حالت اتصال را بر روی حالت تستی ( دامنه آزمایشی SandBox ) قرار دهید، تا فاکتور های فروش خود را به صورت تستی ارسال کنید.

نکته: بدیهی است اگر می خواهید از سامانه تستی جهت اتصال صورت حساب الکترونیک خود در سامانه مودیان استفاده کنید باید شناسه یکتا حافظه مالیاتی مربوط به تست خود را که جداگانه از سایت امور مالیاتی طبق توضیحات اولیه در مورد دریافت شناسه یکتا حافطه مالیاتی دریافت کرده اید را وارد کرده سپس نوع اتصال را بر روی دامنه آزمایشی (SandBox) قرار دهید.

حال در زیر منو تنظیمات در قسمت بارگزاری فایل اکسل شناسه کالا و خدماتی که در مرحله ۴ دریافت کرده اید را بارگذاری کنید.

بدیهی است آن دسته از کاربرانی که هم فروش کالا و هم ارایه خدمات دارند باید هر دو فایل را از سایت ذکر شده در مرحله ۴ دریافت و به صورت مجزا در این مرحله بارگذاری نمایند.

نکته: شناسه عمومی خدمات و کالا ها در سایت stuffid.tax.gov.ir به طور مرتب در حال آپدیت می باشد اگر نیاز به شناسه جدید داشتید با مراجعه به سایت ذکر شده و دریافت فایل جدید می توانید مجدد آن را در منطق بارگذاری نمایید، اگر از شناسه اختصاصی کالا و خدمات استفاده می کنید باید توضیحات مرحله ۴ را مجدد بخوانید.

منطق این امکان را در اختیار شما قرار می دهد با توجه به آپدیت روزانه فایل شناسه و خدمات کالا از سایت امور مالیاتی بتوانید به صورت انتخابی کل فایل یا بخشی از فایل اکسل یا به عبارتی شیت به شیت شناسه ها را در منطق بارگذاری یا حذف نمایید.

سطح دسترسی کاربران به زیر امکان اتصال به سامانه مودیان:

دقت نمایید در صورتی که یک بار  بر روی سیستم اصلی که این زیر امکان برای قفل آن فعال شده است تنظمیات اولیه را ذخیره نمایید می توانید از باقی کلاینت ها و کاربران به این زیر امکان دسترسی داشته باشید.

جهت اعطا دسترسی به کاربران خود می بایست از طریق کاربر مدیر وارد منو تنظیمات شده سپس از طریق زیر منو مدیریت کاربران به کاربری که می خواهید، از طریق جستجو سطح دسترسی، عبارت سامانه مودیان را جستجو و نسبت به ویرایش و تنظیم آن اقدام نمایید.

دسترسی سامانه مودیان: مربوط به تنظیم و ویرایش تنظیمات اولیه سامانه مودیان می باشد

دسترسی ارسال سامانه مودیان: مربوط به لیست ارسال و ارسال صورت حساب های الکترونیکی فروش می باشد

با انتخاب و اعطا دسترسی خواندن صرفا فرد مورد نظر قابلیت مشاهده فاکتور ها را دارد و در صورت اعطا دسترسی اضافه کردن قادر به ارسال می باشد. شما می توانید مطابق با نیازتان دسترسی ها را برای کاربران خود ویرایش نمایید.

تعریف کالا و خدمات با شناسه سامانه مودیان در نرم افزار منطق:

۱- تعریف کالا:

ابتدا از منو ورود اطلاعات وارد زیر منو کالا ها شوید، با انتخاب گزینه جدید وارد بخش ورود اطلاعات کالا می شوید، سپس با انتخاب تب سامانه مودیان، ابتدا واحد کالای خود را انتخاب نمایید، سپس با زدن سه نقطه کنار شناسه کالا پنجره ای جدید باز شده، کالا مورد نظر خود را سرچ کرده و از لیست آن را انتخاب نمایید تا شناسه به کالا اختصاص یابد سپس با تکمیل باقی اطلاعات کالا تایید را بزنید.

۲- تعریف خدمات:

ابتدا از منو ورود اطلاعات وارد زیر منو خدمات شوید، با انتخاب گزینه جدید وارد بخش ورود اطلاعات خدمات می شوید، ابتدا واحد خدمت خود را انتخاب نمایید، سپس با زدن سه نقطه کنار شناسه خدمات پنجره ای جدید باز شده، خدمت مورد نظر خود را سرچ کرده و از لیست آن را انتخاب نمایید تا شناسه به خدمت مورد نظر شما اختصاص یابد سپس با تکمیل باقی اطلاعات خدمات تایید را بزنید.

تعریف واحد خدمات و کالا:
شما در زمان تعریف کالا و خدمات می توانید واحد های پیش فرض تعریف شده از سوی سازمان امور مالیاتی را انتخاب نمایید.
نکته: منطق امکانی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با زدن گزینه به روز کردن واحد خدمات و کالا در پنجره تنظیمات کالاهایی که در منطق واحد دارند اگر واحد آن با جدول واحد های ارائه از سوی سازمان امور مالیاتی یکسان باشد، شناسه واحد مربوطه به طور خودکار از سامانه دریافت و در منطق به روز شود.

تنظمیات مربوط به اعشار در ویندوز:
برای ارسال صورت حساب دارای واحد اعشار به طو ر مثال ۲٫۵ کیلوگرم می بایست مراحل زیر را طی کنید: در نوار جستجو ویندوز ابتدا گزینه control panel را سرچ نمایید و وارد آن شوید.
سپس گزینه regional & setting را انتخاب کنید در پنجره جدید باز شده گزینه Additional setting را کلیک کنید.
در قسمت Decimal کاراکتر، را انتخاب نمایید. سپس تنظیمات مورد نظر را ذخیره نمایید.

لازم به ذکر است در حال حاضر از سوی سازمان امور مالیاتی بهای اعشار در صورت حساب های الکترونیک
پذیرفته نمی باشد.

پیش نیاز ارسال صورت حساب الکترونیک سامانه مودیان نرم افزار منطق:

  1. ابتدای امر شما می بایست طبق توضیحات مراحل قبل نسبت به تعریف واحد و شناسه کالا و یا خدمات مورد نیاز خود که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده اقدام نمایید.
  2. ابتدا این نکته حائز اهمیت را در نظر داشته باشید برای ارسال صورت حساب الکترونیک به سامانه مودیان می بایست برای مشتریان خود، اشخاص حقوقی: شناسه ملی و کد اقتصادی، برای اشخاص حقیقی: کد ملی و کد پستی فرد، در طرف حساب هایتان تعریف نمایید. این موارد از جانب سامانه مودیان الزامی می باشد.
  3. از منو سامانه مودیان سپس زیر منو تنظمیات می توانید نسبت به انتخاب حالت پیش فرض صدور فاکتور فروش خود بر اساس نیاز و رویه خود اقدام نمایید.

در تنظمیات چهار حالت وجود دارد:

همه و اجباری: برای ارسال پیش فرض تمامی فاکتور فروش ها به لیست ارسال سامانه مودیان

همه و اختیاری: برای ارسال اختیاری همه یا برخی از فاکتور فروش ها به لیست ارسال سامانه مودیان

هیچکدام و اختیاری: برای ارسال اختیاری برخی یا همه فاکتور فروش  ها به لیست ارسال سامانه مودیان

هیچکدام: برای غیر فعال سازی ارسال فاکتور های فروش به لیست ارسال سامانه مودیان

صدور فاکتور فروش الکترونیک جهت ارسال به سامانه مودیان نرم افزار منطق:

برای صدور فاکتور فروش مانند گذشته از منو فاکتور وارد زیر منو فاکتور فروش شوید سپس طرف حساب مورد نظر را انتخاب نمایید، با زدن گزینه جدید کالا یا خدمت مورد نظر خود را انتخاب کنید سپس نوع پرداخت و سایر اطلاعات فاکتور فروش را وارد نمایید.

نکته: میزان مالیات ارزش افزوده را به طور دستی مطابق با میزان دلخواه خود وارد نمایید.

توجه نمایید در این مرحله کالا و خدمات شما می بایست طبق راهنمای نحوه تعریف شناسه خدمات و کالا در مراحل قبل، دارای شناسه مالیاتی باشد را انتخاب نمایید، همچنین برای انتخاب طرف حساب در مورد فیلد های اجباری تعریف طرف حساب به نکات ذکر شده در مراحل قبل دقت نمایید.

حال از تب سامانه مودیان در فاکتور فروش می توانید نسبت به انتخاب تیک ارسال فاکتور به لیست فاکتور سامانه مودیان اقدام نمایید با انتخاب این تیک فاکتور به لیست فاکتور های سامانه مودیان برای اقدامات و ارسال نهایی فاکتور به سامانه استفاده می شود، در نهایت گزینه ثبت فاکتور را می زنیم.

می توانید ازین تب الگو فاکتور خود را بر حسب نیاز انتخاب نمایید.

نکته: بدیهی است دسترسی این تیک با تنظیمات پیش فرض ۴ حالته ذکر شده در بالا تغییر می کند.

در این مرحله فاکتور فروش برحسب انتخاب نوع حالت پیش فرض و یا تنظیم تیک ارسال در سامانه به صورت دستی به پنجره لیست سامانه مودیان منطق که در مرحله بعد توضیح داده می شود، ارسال می شود.

ارسال فاکتور فروش الکترونیک به سامانه مودیان نرم افزار منطق:

از منو حسابداری وارد زیر منو سامانه مودیان می شود سپس با انتخاب منو ارسال صورت حساب پنجره ای جدید برای شما باز می شود در این پنجره می توانید فاکتور فروش هایی که با انتخاب تیک خودکار یا دستی در مرحله قبل انتخاب کردید در این لیست مشاهده کنید.

می توانید بنا به نیاز خود از بازه زمانی و یا شماره فاکتور لیست خود را جهت نمایش فیلتر کنید با زدن گزینه نمایش لیست تمامی فاکتور های فروشی که تیک ارسال به سامانه برای آن ها در مرحله پیش فرض و صدور فاکتور فروش خورده نمایش داده می شود، حال برای ارسال از گزینه ارسال به سامانه مودیان استفاده نمایید در صورت تایید پیغامی مبنی بر ارسال برای شما نمایش داده می شود.

نکته: با زدن دکمه Delete کیبورد روی لیست هر کدام از صورت حساب هایی که نیاز به ارسال ندارند را می توانید از لیست ارسال خود حذف نمایید.

در این لیست شما می توانید با زدن گزینه بررسی نتیجه ارسال پس از ارسال صورت حساب از وضعیت درخواست خود اطمینان حاصل نمایید. در لیست فوق مواردی همچون نوع و الگو فاکتور، وضعیت ارسال، شماره منحصر به فرد مالیاتی فاکتور و  مواردی همچون خطاها و … قابل نمایش می باشد.

در این مرحله بدیهی است با کلیک کردن بر روی فاکتور فروش مورد نظر می توانید جزییات فاکتور فروش ارسال شده خود را مشاهده نمایید، این امکان به شما داده شده با زدن تب سامانه مودیان اطلاعات کاملی از فاکتور فروش خود در سامانه مودیان اعم از وضعیت ارسال، شناسه در سامانه، شماره منحصر به فرد مالیاتی، خطاها و … را مشاهده کنید.

پس از طی مراحل فوق، حال با مراجعه به کارپوشه خود در سامانه امور مالیاتی می توانید صورت حساب الکترونیک فروش خود را از منو صورت حساب فروش- فروش داخلی مشاهده نمایید.

چنانچه شما فاکتوری را به صورت آزمایشی ارسال کرده اید و حال می خواهید از طریق سامانه اصلی ارسال نمایید می توانید از لیست فاکتور ها روی فاکتور ارسال شده کلیک راست کرده و تغییر وضعیت به ارسال نشده را انتخاب کنید تا وضعیت فاکتور ارسال نشده شود، سپس از طریق تنظیم بر روی دامنه اصلی فاکتور فوق را ارسال مجدد ارسال نمایید.

صورت حساب الکترونیک برگشت از فروش:
شما می توانید مانند گذشته از منو فاکتور ها زیر منو فاکتور برگشت از فروش اقدام به صدور صورت حساب برگشت از فروش نمایید.
برای اینکار ابتدا باید از گزینه خواندن از فاکتور فروش شماره فاکتور مرجع فاکتوری که برگشت خورده را وارد نمایید. با اینکار شما شماره مرجع فاکتور فروش در تب سامانه مودیان لحاظ میگردد.

سپس طبق قوانین صورت حساب الکترونیک برگشت از فروش سازمان امور مالیاتی اقدام به اصلاح و صدور فاکتور برگشت از فروش خود نمایید.

با اینکار در تب سامانه مودیان فاکتور برگشت از فروش شماره مرجع فاکتور فروش آن ذخیره می شود.

قوانین صورت حساب الکترونیک برگشت از فروش:
چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی (اصلی/اصلاحی) بخشی از کالا/خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش اقدام می نماید. صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب برگشت از فروش که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع بوده و شامل اقلام کالا/خدمت فروخته شده منهای اقلام برگشتی است را در صورتحساب درج و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛
۱- اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار غیر قابل اصلاح می باشد .
۲- تعداد/ مقدار یا ردیف کالا/خدمت میبایست نسبت به صورتحساب مرجع کاهش یافته باشد .
۳- در صورتی که تمام اقلام کالا/خدمت برگشت داده شده باشد میبایست صورتحساب ابطالی صادر شود .
۴- مبالغ مربوط به کالا/خدمت در صورتحساب برگشت از فروش نسبت به صورتحساب اصلی نمی تواند ت غییر یابد.

امکانات ویژه صدور فاکتور فروش الکترونیک منطق:

همان‌طور که می دانید در  قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سه نوع صورت‌حساب الکترونیکی تعریف شده است. صورتحساب الکترونیکی نوع اول، نوع دوم و نوع سوم. هر کدام از این صورتحساب‌ها شامل اطلاعات خاصی می‌شوند و فقط ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند.

شما می توانید در تب سامانه مودیان هنگام صدور فاکتور نوع فاکتور فروش خود را انتخاب نمایید. در حال حاضر پرکاربرد ترین نوع فاکتور و صدور صورت حساب الکترونیکی نوع یک می باشد.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول:

این نوع از صورتحساب، تمامی اطلاعات مربوط به خریدار، فروشنده، موضوع معامله (اینکه کالا یا خدمات است) و نحوه تسویه آن را مشخص کرده است. این صورتحساب شامل موارد زیر می‌شود:

نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور، اطلاعات هویتی، مشخصات کالا یا خدمات، واحد سنجش، مبلغ واحد و مبلغ کالا، عوارض، مبلغ پرداختی نقدی و مقدار نسیه

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم:

این صورتحساب اطلاعات کمتری نسبت به صورت حساب نوع اول دارد. در این صورتحساب فقط اطلاعات فروشنده و اطلاعات کالا و خدمات درج می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با این نوع از صورتحساب می‌توان به آن اشاره کرد این است که بابت این صورتحساب هیچ گونه اعتبار مالیات بر ارزش افزوده قابل احتساب نیست.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:

این صورتحساب در واقع همان رسیدی است که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک به شما می‌دهد. در این نوع از صورت‌ حساب الکترونیکی کمترین اطلاعات نسبت به دو نوع دیگر صورتحساب وجود دارد؛ به عبارت دیگر، مشخصات خریدار، کالا و خدمات در این صورت حساب نشان داده نمی‌شود و فقط نام فروشنده بر روی آن ثبت می‌شود. این صورت‌ حساب فاقد الگو است.

برای اطلاعات بیشتر یا با شماره تماس واحد فروش تماس حاصل فرمایید و یا از فایل راهنما استفاده کنید.