لزوم استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری در دنیای امروز چیست؟
نرم افزار اتوماسیون اداری وظیفه یکپارچه نمودن تمامی اطلاعات، گردش نامه ها، مکاتبات و نیز دستورالعمل ها را در یک سازمان ایفا می نماید. بدین ترتیب سیستمی جدید جهت طبقه بندی، تبادل، تنظیم و تصحیح اطلاعات درون سازمانی و تسریع بخشیدن به امر اجرا بدون نیاز به روش های دست و پاگیر و مرسوم اداری و با صرفه جویی در زمان و مواد اولیه مصرفی ایجاد می شود.
تأثیرات و مزایای استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری :
- بایگانی و مدیریت امور دفتری در بستر امن نرم افزاری و شبکه
- امکان تبادل اطلاعات با بیرون سازمان از طریق انواع استاندارد داده های ارتباطی نظیر : ایمیل، فکس و پیام کوتاه
- عدم نیاز به هماهنگی بین مدیران برای برگزاری جلسات مداوم
- رفع محدودیت فضا جهت بایگانی پرونده ها و ابزار آن مانند زونکن و پوشه
- از بین نرفتن اسناد و مدارک در حوادث غیر مترفبه از قبیل آتش سوزی، زلزله و …
- افزایش ضریب امنیت در نگهداری از اطلاعات و پشتیبانی از امور اداری
- استفاده از کارتابل روزانه، هفتگی، ماهیانه و الکترونیکی پرسنل برای اعمال کنترل بهتر بر عملکرد آن ها
- پیگیری و گزارش گیری سریع و به موقع مراجعه کنندگان
- ثبت و نگهداری بهینه اطلاعات
- اطلاع رسانی سریع به اعضا
- ارائه گزارش روزانه از فعالیت سازمانی به مدیران ارشد
- سادگی و سهولت اداره امور برای کارمندان و مدیران
مشکلات سیستم دستی و گردش کاغذی سازمان ها چیست؟
برخی از مشکلاتی که در یک سیستم دستی و گردش کاغذی سازمان می توان به آن اشاره کرد، به شرح زیر است :
- به هدر رفتن نیروی انسانی بسیار زیاد برای نگهداری و انجام سیستم دستی
- ثبت مراحل مختلف ورود نامه، ثبت، ارجاع و جابه جایی نامه ها بین واحد های مختلف تا رسیدن به دست کارشناس ذیربط و برعکس
- تهیه پیش نویس پاسخ نامه توسط کارشناسان، حروف چینی، انجام اصلاحات توسط مدیران
- امضا، ثبت و خروج نامه زمان بر و مستلزم ثبت چندباره یک نامه در قسمت های مختلف
- امکان مفقود شدن عمدی و سهوی اسناد، نامه ها و پرونده ها
- استهلاک اسناد بر اثر مرور زمان و شرایط محیطی و جوی
- اختصاص فضای زیادی برای نگهداری فیزیکی نامه، مکاتبات و پرونده ها
- طولانی شدن فرآیند جستجوی نامه در خیل عظیمی از بایگانی ها
- هزینه زیاد خرید کاغذ، انواع دستگاه تکثیر و نگهداری آن ها
- هزینه نیروی انسانی برای نگهداری و دسترسی به اسناد و مدارک موجود
- امکان جعل و سوء استفاده از مکاتبات اداری و احتمال اندک کشف آن ها عدم امکان برنامه ریزی بر مبنای حجم و میزان فعالیت و مکاتبات هر بخش به علت عدم وجود آمار قابل عدم امکان گزارشگیری از فعالیتهای زیر مجموعه به صورت سیستمی و نیز عدم امکان کنترل